04. 12. 2009

burning pARTy

Po vzoru Cabaret Voltaire vznikl v Brně pravidelný hudebně umělecký večírek s jasným názvem „burning pARTy“. Cílem je definovat nový druh zábavy – noční kultury. Žánrové večírky jsou pasé, hudba musí být dobrá, pak nezáleží na rytmu ani tempu. Návštěvníci můžou objevovat nové kapely, neoposlouchané DJe a potkávat nové přátele, protože různé styly svedou dohromady různé lidi. Punc jedinečnosti burning pARTy pak dodává půlnoční performance.

Eliška za bicíma Awberah

Po startovním živém vystoupení kapel a elektro projektů přijde na řadu umělecká performance. Akční umění se do klubového prostředí výborně hodí a návštěvníci večírku jsou pro tyto experimenty správně naladěni. Prožijí neobvyklé představení, které je naplní zvláštním pocitem, ti odvázanější se zapojí a některým to jen zamotá hlavu. Všichni však získají nevšední osobní zkušenost s živým uměním a o to nám jde.

Třešinkou na dortu burning pARTy je finální set tanečních DJů, během něhož vybouchne energie nahromaděná při půlnoční performanci. Obecenstvo se úderem prvního beatu promění v šílící dav tanečníků, kteří samotnou euforií zapomínají i pít. Zatímco parket pumpuje na plný pecky, na baru počítají kasu v domnění, že tam už nikdo není.

První burning pARTy 24. října zahájil stylově burningDJ v jeho úplně prvním vystoupení, kdy pouštěl skladby kámošů z myspace. Následovala emo hard-core skupina Awberah z Orlové. V Brně hráli poprvé a s takovým nasazením, že prokopli blánu u kopáku a přetrhli strunu na base. Svými melodiemi a energií však dokázali nadchnout. Půlnoční performance bohužel neproběhla, protože Aneta Yochim uvízla na polských hranicích kvůli podezření z pašování zbraní. DJ set The Jesus Shining naštěstí zachránil situaci a tancovali všichni.

Na druhé burning pARTy 20. listopadu byl dvojitý program, aby se fanoušci umění necítili ochuzeni. Večírek začal díky Romaně Dérikové exkluzivním vystoupením slovenských skupin The Ills a Čisté tvary, které zde v předpremiéře představily své chystané slovenské turné. Byly to jejich první koncerty v Brně a jejich domácí fanoušci málem zbourali klub.

The IllsTomáš Javůrek začal již v průběhu koncertu konfrontovat publikum svojí performancí „I’ve no idea. You can kill me!“. S baterkovým postrojem kolem těla, žárovkou v zubech, vypínačem na prsou a nohama v kýblech mýdlové vody procházel mezi lidmi a vyzýval je ke zmáčknutí spínače. Pokud se dotázaným podařilo překonat šok a zapojili se, spatřili, jak napětí všech baterií exploduje v žárovce v Tomášových ústech. S ubývající energií baterek se doba hoření prodlužovala a v závěru plamen šlehal až půl minuty. Osobní komunikace mezi umělcem a divákem dělá z této performance velmi hluboký a intimní zážitek.

Po Čistých tvarech se parket zahalil do tmy, kterou proťala až lampička Never Be Alone – přeložené performance Anety Yochim. Aneta v ní předvedla několikerou osobní proměnu s hudbou a minimálními rekvizitami. Během svlékací scény se dočkala příspěvku diváka na mol a obecenstvo tak mohlo spatřit o něco víc nahého těla, než bylo v plánu. Profesionální performerku však nic nezaskočí a svoji roli dokonale zvládla.

Po bouřlivém aplausu odpálil DJ set Petr z Call Me Úlet. Ostatní spoluhráči to tentokrát nechali jen na něm, ale on zůstal cool.. Tanečníky griloval tak mazácky a nekompromisně, že mu nakonec sežrali i Wannabe od Spice Girls! Úspěch..