14. 02. 2011

Uvnitř - Mojmír Bureš

plakát k výstavě

26. únor, vernisáž v 17.00 (afterparty s DJem) – 31. březen 2011, Café Reduta, Zelný trh 4, Brno

Café Reduta se rozhodlo dát vyznít uměleckému duchu budovy, jež je nejstarším brněnským kamenným divadlem a ve spolupráci s burning zahájilo výstavní program. Během první sezóny se zde představí mladí fotografové nejen z místní scény, ale i např. ze Slovenska. Čest zahájit novou výstavní sérii v elegantním interiéru, doplněném stropní výmalbou Petra Kvíčaly, připadne Mojmírovi Burešovi a jeho sérii Uvnitř.

Mojmír Bureš (*1987) studuje fotografii v Praze, ale brněnskému publiku se představil již loni na výstavě Umělý člověk v Domě pánů z Kunštátu. Zabývá se především ateliérovou manipulovanou digitální fotografií, ale nejsou mu cizí ani akční experimenty v exteriérech. Jednoznačně se zaměřuje na figurální portrétní fotografii a modelky se před ním svlékají snad už i bez vyzvání.

Uvnitř je série velkoformátových studií dívky, která vznikla z jednoho intenzivního focení v ateliéru. Oproti Burešovým zvyklostem zde neproběhla důkladná post-produkce, tentokrát se nezabýval digitálními efekty, ale zaměřil se na samotnou modelku a nechal její tělo prolínat časem. Jednotlivé portréty představují různě dlouhé časové úseky v několika na sobě vrstvených obrazech. Zachycují určité scény. Plynule na sebe navazují a dávají tak vzniknout lyrické foto story, v níž jsme svědky intimního fyzického projevu. Díky Burešově přímočarému přístupu, bez přehnané snahy idealizovat, modelka pozbývá anonymity a bere na sebe tíhu osobní výpovědi. Sledujeme její proměnu z civilní polohy přes stud, vzdorovitou hrdost až k opojné svůdnosti. Rozpohybované siluety na černém pozadí působí, jakoby tančily a divák získává dojem, že mu před očima mladá dívka dozrává v dospělou a zkušenou ženu.

Umění fotografie bývá spojováno se schopností vystihnout ten správný okamžik. Bureš předvádí opačný přístup, do jedné fotografie ukládá hned několik, aby obsáhl víc než jen správný okamžik, ale časovou celistvost. Podařilo se mu vystihnout objekt v jeho aktuální úplnosti. Píše: „Pomocí fotografií aktů člověka jsem se pokusil odhalit celé tělo a vnořit ho do paralely času, tak jak ho sama příroda vytvořila a podle škály nekonečných vzorců, či pouhých náhod spojila dohromady.“

Kurátor: Jan Gerych, burning@burning.cz