burningboy se s novou deskou Penetration vydal na turné po evropských městech. Vystupoval v doprovodu tanečnice Evy ve veřejném prostoru Slovinska, Itálie, Francie a Německa. Zážitky z tour zachytil v blogu.
Wikipedický záznam popisuje bohémství jako trávení času ve společnosti podobně orientovaných lidí v kavárnách, pořádání intelektuálních večírků, užívání drog, alkoholismus a pijáctví absintu. Bohémství je spojeno s osobitým (liberálním až anarchistickým) politickým postojem, otevřeností k předmanželskému sexu, bujarým společenským životem a užíváním života „plnými doušky“. Původ slova bohém pochází od kočovných Cikánů, které tehdejší Francie považovala původem za Čechy – Bohémiens.
burningNight chce dokázat, že bohémství není mrtvé ani na počátku 21. století a vyzývá clubbery, ať přispějí k současné redefinici pojmu. Večírek proto bude mít bohémský dress code a kdo na první pohled nebude splňovat stylová kritéria hedonistického volnomyšlenkáře a nebo nezvládne alespoň vyjmenovat 4 zásady bohémství, nebude na Flédu vpuštěn.
Půlnoční performance bude tentokrát skutečně výjimečná, protože přinese konkrétní hmotný umělecký výstup. Pražská dvojice Stovit design LIVE vytvoří akčně přímo na místě obraz, který poté připadne jako výhra bohémovi večera, jehož si společně na večírku zvolíme! Svůj styling proto nepodceňujte;)
O hudbu se poprvé v Brně postará dvojice bratislavských DJs Da-No a Nisiru, kteří pořádají oblíbenou večírkovou sérii Mixed Tunes v klubu Hopkirk. Znát je však můžete i z prostředí internetového labelu Stroboskop.sk, za nímž stojí mj. legendární Future Sound of Petržalka. Doprovodí je brněnský DJ Rade, jenž má za sebou několikaletou zkušenost s hraním po klubech v Miami a organizátor akce burningDJ.
Zapište si do diáře 20. dubna a staňte se bohémem aspoň na burningNight.
Galerii Plamínek na Radlase provozuje Jihomoravská plynárenská, a.s. zřejmě v rámci svého programu společenské odpovědnosti. Dává tak „příležitost začínajícím umělcům z celého Jihomoravského kraje a dílům zaměstnanců společnosti“. Můžete tam proto narazit jak na práce nadějných studentů brněnské fakulty výtvarných umění, tak na fotky z cest místních pracovníků. Svou polohou na vnějším okraji brněnského ghetta a umístěním za vrátnicí plynárny je téměř izolovaná od společenského dění a je nepravděpodobné, že by do ní docházela odborná, resp. kulturní veřejnost. Veškerá návštěva výstavy se tak přes délku jejího trvání odehrává pouze během vernisáže a později se s dalšími zaujatými diváky příliš počítat nedá. Právě zde zhruba po dvou letech čekání schválili žádost o výstavu Venduly Chalánkové a Nicole Taubinger, které mě následně požádaly o kurátorskou spolupráci.
Název výstavy „Fake Reality“ znamená „podvržená, předstíraná či falešná skutečnost“. Reaguje především na danou výstavní síň, v širším kontextu však odkazuje i na médium výstavy jako takové, na abstraktní galerijní prostředí, společenskou odloučenost umělců a umění samotné. V neposlední řadě je název myšlen jako odkaz na provoz umění a výtvarnou scénu.
Provoz umění je v Česku určován vztahovým trojúhelníkem mezi úzkou vrstvou teoretiků, akademiky, galeristy a omezeným množstvím médií na jedné straně a umělci a diváky na stranách druhé a třetí. Někde mezi nimi leží scéna nebo-li tzv. provoz umění - u nás institucionalizovaný exkluzivní systém. Pokud jej pochopíte, může hrát ve Váš prospěch – najdete si ty správné přátele a budete vystavovat v uznávaných institucích, promyšleně sestavené CV Vám umete cestu ke grantům, a když o Vás kamarád napíše do odborného časopisu, tak Vás snad i některý další nominuje na zvučnou cenu. Pokud Vás ovšem systém nezajímá, nebo si snad myslíte, že na něm nezáleží, je pravděpodobné, že „matrixem“ propadnete a stanete se neviditelným.
Galerie Plamínek na Radlase není v české realitě zas tak výjimečná. Programem se výrazně neliší od některých regionálních příspěvkových institucí. Výhradně vernisážová návštěvnost je obecně přijímaný standard a zasazení do korporátního rámce zde naopak může připomínat radikální kurátorské experimenty. Svou nepatřičností a nevyvážeností dokonale nastavuje zrcadlo celé české výtvarné scéně. Co určuje hodnotu? Jaký to má všechno vlastně smysl? Komu to slouží?
Výběr umělců, kteří doprovodí iniciátorky výstavy Chalánkovou a Taubinger, je hozenou rukavicí institucionálnímu systému. Zastoupení tvůrci nejsou zpravidla čistě galerijní typy a na umělecké scéně platí spíše za outsidery, černé koně. Jsou aktivní ve více oblastech např. v designu, knižní tvorbě, grafice, streetartu a někteří z nich mají k vystavování vyloženě kontroverzní vztah. Všichni z nich ve svém okolí přesto nebo právě proto požívají uměleckého statutu a uznání. Za jejich volbou stojí integrita, životní příběh, umělecká autentičnost a nekompromisní životní styl nezávislý na hodnocení, kritikách, koeficientech a odborných posudcích. Fake Reality má ambice předvést, že bez ohledu na institucionální krytí může výstava vytvořit i jinou hodnotu než tištěný katalog a otisknout se přímo do života diváků prostřednictvím hlubokého zážitku. Její snahou je dokázat, že nezáleží tolik na provozu umění a institucionálním rámci, jako na umění samotném, jeho tvůrci a jejich společenské rezonanci.
Jan Gerych
nezaměnitelná umělkyně z brněnské Zbrojovky, držitelka ocenění Zlatá stuha za literaturu pro děti, autorka kultovních deníkových komiksů a designérka značky Zvrhlý vkus. Ačkoli je zastoupena jak v prestižních soukromých sbírkách, tak v Národní galerii, sama sebe označuje za sociální okraj.
je jedním z prvních brněnských street artistů, ale vystudoval přitom perspektivní malířský ateliér na FaVU. Jeho pracovní metodou je punk, nevěří na umění pro umění, takže ho v ateliéru nenajdete. Požívá absolutní tvůrčí svobody hraničící s apatií, ale když už se přece rozhodne tvořit, zvládá pestrou paletu technik. Dokázal se nesmazatelně otisknout do místní klubové scény prostřednictvím grafik plakátů, v ulicích stále najdete jeho graffiti nebo nálepky a galerijní prostor umí opanovat i v monumentálním měřítku. Ve Steiner café mají sirky s přetiskem jeho ikonické série Smokers.
pochází z Mexika. Ve studiu malby pokračovala ve Španělsku a zakončila je stáží na FaVU. Následně se usadila v Praze a nějakou dobu pracovala pro časopis Umělec. V současnosti je na volné noze, učí v anglické mateřské školce a snaží se prolomit jazykovou a kulturní bariéru, kvůli níž se jí stále nedaří zařadit do tradičně uzavřené české výtvarné scény.
Tomáš Moravanský původem z Trenčína studuje video na FaVU. Nejvýrazněji se však projevil svou hudební tvorbou jako Panáčik. Jeho loňské vystoupení s desetičlennou kapelou na festivalu Pohoda bylo avizované jako slovenský hudební objev roku. Přestože je brněnské publikum na Pohodě jako doma, zpátky ve městě se nenajde jediný klub, který by mladého excentrika zabookoval. Pro místní posluchače údajně představuje něco nepochopitelného.
pochází z Německa, profesionálně začala tvořit během pobytu v USA a bydlí v Chorvatsku, kde také s partnerem konceptuálním umělcem Ivanem Seiko provozují galerii. Záběrem obsáhne od malby, grafiky, přes užité umění, instalaci, až po koncept a často se ve své tvorbě dotýká společenských otázek. Kvůli svým českým předkům se částečně přestěhovala do Brna.
vyhlášený neznámý brněnský konceptuální pouliční umělec, který má v poslední době smůlu s legálními díly. Na žádost korporací muselo už několik z nich být odstraněno. Aholdu se nelíbil silniční ukazatel směřující k Albertině a PPF neunesla dílo Home Less v galerii Myšina.
způsobila vysokoškolskou aféru bakalářskou prací na katedře výtvarné výchovy PedFMU, jež donutila jejího vedoucího obhajovat nejen Mariinu tezi, ale i celý tamní studijní systém až před kamerami ČT. V současnosti žije v NYC, kam zmizela do umělecké emigrace, aby se vymanila z místního maloměšťáckého prostředí. Její současné umělecké aktivity v USA dokazují, že mimo český rybníček není důležitý ani magisterský titul, ani názor vedoucího ateliéru.
Fake Reality, 3.4 – 3.5.2013, Vernisáž: 3.4.2013 17.00, koncert 18.00, facebook
Konec světa se nakonec nekonal, ale ve spojení s následnými svátky přiměl mnoho z nás k zamyšlení. Nevíme, k jakým závěrům jste došli vy, ale my jsme přemýšleli o tom, co je v životě důležité, na co se soustředit a kam bychom se měli dál ubírat. Uvědomili jsme si, že nejdůležitější jsou blízcí lidé kolem nás a místo pro život, které sdílíme. Vzpomněli jsme si při tom i na filozofii burningBEATS bourat pomyslné hranice a svádět dohromady lidi z rozdílných komunit.
První díl burningNight představil v české premiéře Zeppyho Zepa z Polska, kterého doprovodili burning rezidenti z Prahy. Večírek to byl velkolepý, ale tentokrát jsme se při volbě DJů porozhlédli přímo kolem sebe, takže na druhém dílu zahrají bez výjimky DJs z Brna. Úplně typičtí Brňáci však nejsou.
Médium bohémské house party je naštěstí dostatečně široké a unese hudbu různých stylů. Proto jsme vybrali DJe, kteří hrají každý něco trochu jiného a každý z nich má ve městě své publikum. V Brně se ale všichni známe, takže nebude nouze o překvapivá setkání, až se sejdeme v jednom klubu. A o tom burningNight přece je!
Party rozjede DJ Hrozen a.k.a. Emilio z taneční crew High Edition, iniciátor a jeden z hlavních tvůrců show Project S.O.U.L, která v listopadu dvakrát v jeden den vyprodala divadlo Na Orlí a předvedla 9 street dance crew s mezinárodní účastí. Hrozen hraje pestré sety, především funky a jazzy house a na tanec je prostě profi odborník.
Headliner bude Řek AnGeLo P, kterého do Brna zavála krize před necelým rokem. Upozornil nás na něj kamarád, ale ještě než jsme naplánovali akci, prosadil se na Vyhlídce a stihl si získat řadu fanoušků. Až si podmaní i Vás svým libově namíchaným deep housem, řeknete si, že je ta krize nakonec k něčemu i dobrá.
Závěrečný set bude patřit AntAttack!, což není nikdo jiný než Robin a Paul - známá dvojka v Brně uvízlých Britů. Jestli se stále nechytáte, vzpomeňte si na legendární trojici The Greatest Hits Collective. Robin a Paul jsou aktuálně to, co z G.H.C. zbylo a AntAttack! je jejich nový projekt. Nikdo pořádně neví, co od nich čekat, ale všichni se na ně po dlouhé době těší.
Co nesmí chybět? Půlnoční performance! Jaká bude, neprozradíme, jen napovíme, že inspirativní.
burning uvádí novou sérii večírků připravenou přímo pro klub Fléda. Oproti letnímu festivalu burningBEATS došlo ke zúžení specifikace dramaturgie na house music v její pestrosti a rozmanitosti. Postarají se o to zkušení českoslovenští DJs i nová jména ze zahraničí. Taneční atmosféru vždy okoření bohémská půlnoční performance.
Cílová skupina je komunita vyzrálejších fanoušků house music a techna, která zažila legendární éru tanečních parties na přelomu tisíciletí a která v dnešním klubovém programu již těžce nachází příležitosti k nočnímu vyžití. I proto byla za termín party zvolena uvolněnější sobota než hektický pátek.
Na prvním díle burningNight 22. září zařídili zábavu a tanec až do rána rezidentní DJs dMIT.RY (Neo Violence), Fedor (Dance Exxtravaganza, Evropa 2) a organizátor akce pod pseudonymem burningDJ. Polský headliner Zeppy Zep je mladý objev a talent z Krakova, který si v loňském roce si zahrál např. i na New Yorském festivalu Unsound a letos se zúčastnil Red Bull Academy Bass Campu ve Varšavě. Znát jej můžete také z labelu Top Billin a jejich výběrových kompilací PL Funky. Jeho vystoupení na burningNight bylo první a jediné v ČR.
Půlnoční bohémská poledance performance se točila kolem tyče a postarala se o ni Janix – lektorka z Pole Decadance Studia, jež vyhrála PoleDance Battle na letní burningBEATS GALLERY pARTy v konkurenci dalších brněnských lektorek tohoto vzrušujícího tance.